Myslivost a pytláctví v lesích u Velechvína
V panských lesích u Velechvína prováděla myslivost šlechta a panští úředníci; revírní personál se staral o ochranu zvěře a její pěstování. Nebylo myslitelné si ho představit bez ručnice, kterou měl k sebeobraně, ale hlavně na ničení škodné, za jejíž úlovky dostával „zástřelu“.
Zvěř chránil nejen proti škodné, ale i proti pytlákům. I když za stara byly tresty za pytlačení kruté, pytlačilo se vždycky: kladla se oka na zvěř a někdy se pytlačilo i zbraněmi různě vyrobenými.
Velká pytlácká parta byla v Lišově, kterou vedli nebojácní Mrázkové. Ti byli často návštěvou v revíru Velechvín, ale později se nespokojovali se zajíci a srnci, ale podnikali výpravy přes Vlčinu a Mojč až do lesů k Hluboké na vysokou.
Při jedné takové výpravě čekali panští myslivci a hajní z celého okolí na návrat party v lese u státní silnice nad Chňavou a tam vznikla mezi panskými a pytláky přestřelka, při níž byl jeden Mrázek z Lišova zastřelen. Bylo to asi v polovině svahu mezi rozcestím silnice Lišov-Hluboká a jižním okrajem lesa nad dvorem Chňavou. Na místě zastřelení (pod dnešním odpočívadlem pro automobilisty) byl postaven železný kříž, který tam dnes už není.
Zastřelení pytláka rozvířilo hladinu tehdejšího života a příhody se ujali písničkáři, kteří složili a zpívali písničku na jarmarcích a poutích a tištěné prodávali. Za mého mládí jsem ji slyšel zpívat od mládeže na návsi a zapamatoval jsem si z ní tuto část:
Zafoukej, větříčku, ode dvora Chňavy,
/: nemysli si holka, že my budem svoji:/
Že my budem svoji, vždyť to být nemůže,
/: když už na mém hrobě roste bílá růže:/.
Bílá růže roste a černý kříž stojí,
/: nemůžeme, milá, nemůžem být svoji:/.
Kamarádi moji zabít mě nechali,
/: ani moji milé vědět to nedali :/.
Jen ta stará lípa ta tam byla se mnou,
/: když mě tam vraždili, plakala nade mnou:/.“
Píseň byla určitě delší, jak bylo tehdy zvykem zpívat o takových příhodách. Hajný Pulec z Chotýčan, který ho zastřelil, byl přeložen na Šumavu, aby se mu ostatní členové party
nepomstili. Msta pytláků na mysliveckých nebyla příjemná. Dnes o tom čteme v románech, ale tehdy to byl boj na život a na smrt mezi panskými služebníky a pytláky.
Dnes provádí myslivost v polesí Velechvín Lidová myslivecká společnost z Českých Budějovic.
Událost zachycená v lidové pověsti o pytláckém kříži.