Útoky hloubkařů v severním Českobudějovicku

Blížící se konec války byl na přelomu let 1944-1945 oznamován nejen častými přelety spojeneckých bombardovacích svazů, ale především útoky spojeneckých stíhačů – hloubkařů, kteří vyhledávali v terénu především železniční cíle – lokomotivy nákladních i osobních vlaků, ale také drážních zařízení – telegrafní vedení, výhybky… Od února 1945 jižní Čechy byly svědky stále častějších útoků hloubkařů, protože se začala uskutečňovat operace „Clarion“, jejíž cílem bylo rozvrátit železniční síť v Německu a okupované Evropě a dokončit zničení německého petrochemického a zbrojního průmyslu. Plán byl vypracován proto, aby bylo vyhověno naléhání sovětského vojenského velení, které potřebovalo omezit přesuny německých vojenských transportů na východní frontu. Do operace bylo zapojeno 7.000 amerických a britských strojů včetně bombardérů.

Hloubkařům české obyvatelstvo přezdívalo také kotláři podle způsobu ničení lokomotiv – prostřelením kotle. Většinou kotlář varoval obsluhu vlaku jedním nebo dvěma přelety kolem vlaku, aby měla dostatek času uprchnout. Nebylo tomu tak ale vždy. Útočili z výšky kolem 300m a většinou ve skupině 4-6 strojů. V našem mikroregionu došlo bohužel také k usmrcení několika osob při kotlářském útoku, ale v jiných lokalitách jižních Čech, docházelo k tragédiím daleko větším, například v Protivíně.

V jižních Čechách útočili především piloti americké 15. USAAF, která na italských základnách disponovala 1468 bombardéry a 710 stíhači typu P-38, P-47 a P-51. V jižních Čechách věnovali hloubkaři největší pozornost železniční trati Budějovice-Protivín-(Plzeň), na kterou bylo provedeno 33% ze všech útoků, dále na trať Protivín-Písek-(Březnice): 15% útoků, na trať Ražice-Písek-Tábor: 12% útoků, na trať Budějovice-Veselí-Tábor: 11% útoků a na trať Budějovice-Velešín-(H.Dvořiště): 10% útoků.

Řadu vyřazených lokomotiv se podařilo po válce opravit a znovu zprovoznit.

20100330-2-20zasazena-20lokomotiva-20a-20p-38.jpg

P-38 Lightning útočí na lokomotivu kdesi v Evropě

Útoky hloubkařů v severním Českobudějovicku:

25.3.1945 – Zliv

Ve 13:10 byl na zlivském nádraží napaden hloubkařem vlak s lokomotivou 354.727 z plzeňské výtopny, která byla pilotem zasažena a zcela vyřazena z provozu. Během útoku nedošlo k žádnému zranění.

1.4.1945 – Ševětín

Ve 14:25 došlo k útoku několika Mustangů P-51 americké 52. stíhací skupiny na vojenský transport č.92404 poháněný dvěma lokomotivami, které po varování pilotů, strojvůdci zastavili nedaleko Švamberku proti lesu Valášek (u kilometrovníku 24). Mustangy přilétaly od Neplachova. Strojvedoucím i topičům se podařilo včas vyskočit a schovat za vysoký násep trati. Piloti zasáhli a zničili lokomotivy 524.031 a 524.052 z budějovické výtopny a muniční vagon, který explodoval. Během útoku zjistili, že součástí transportu jsou i lazaretní vagony, když na nich zpozorovali vybledlé červené kříže. Upustili od útoku na další vagony a tak se celá akce obešla bez zranění. Kromě raněných vojáků byli posledními vagony přepravováni i civilní uprchlíci ze Slezska. Na kraji obce Ševětín zůstala jedna střelbou poškozená střecha domu. V tento den piloti 52.FG zničili 25 lokomotiv, 11 poškodili, poškodili 2 německá letadla stojící na zemi a 70 vagonů.

11.4.1945 – Dívčice

V tento den vzlétlo v 7:45 z italské základny Triolo 42 strojů Lockheed P-38L-5 Lightning 14. stíhací skupiny s cílem napadat a ničit železniční cíle v prostoru Regensburg, Mnichov, Salzburg a Linz. Jedna ze dvou letek 37. Perutě v počtu 5 letadel pod velením npor. R.W.Whiteheada přelétla Šumavu od Krumlova k Vimperku do prostoru Strakonic, Písku a Budějovic a v čase 9:53-10:43 provedli na našem území 14 přepadů ve kterých zničili 30 lokomotiv a při kterých zahynulo 5 osob a 9 bylo zraněno. Nad Srubcem u Budějovic byl německým stíhačem Fw-190 sestřelen P-38 velitele Whiteheada.

Nádraží v Dívčicích bylo napadeno v 10:25 a byly zde zničeny lokomotivy 524.004 z budějovické výtopny a maďarskou 424.125 z výtopny Budapešť-Keleti. Dále bylo poškozeno 6 vagonů s válečným materiálem a bylo zničeno telekomunikační vedení nádraží. Nikdo při útoku nebyl zraněn.

11.4.1945 – Zliv

Zlivské nádraží bylo napadeno v 10:30 a byly zde zničeny lokomotivy 524.072 a 354.423 – obě z budějovické výtopny. O škodách na nákladních vagonech, za které byly lokomotivy zapřeženy, nevíme. Nikdo nebyl zraněn.

11.4.1945 – Hluboká – Zámostí

V 10:35 letci napadli vojenský transport č.5568206, který převážel také německé civilní uprchlíky ze Slovenska. Zničena byla lokomotiva 524.092 z jihlavské výtopny a přípřež 464.047 ze slovenské výtopny Zvolen. Při útoku na tento transport byl zraněn jeden voják wehrmachtu a mladá dívka, zřejmě Němka. Dále byla zničena lokomotiva 434.238 z budějovické výtopny, zapřažená za osobní vlak 935. Napaden byl také vojenský transport bez lokomotivy, který byl ve stanici odstaven 8. dubna 1945. V tomto transportu byl usmrcen gefreiter (svobodník) Michael Kürner (narozen 1921) a dva koně. M. Kürner byl následně pohřben na katolický hřbitov na Hluboké, jeho hrob později zanikl. Mimo škod na samotných vlacích, byla poškozena střecha nádražní budovy a přerušeno telefonní a telegrafní vedení. Podle svědků letci útočili z jihu.

?.?.1945 – Budvar

O tomto útoku nehovoří žádné prameny, jen vzpomínky anonymních pamětníků, které zaslal pan Martin Jarath na web www.hloubkari.cz: „Pamatují (tj. svědci) dokonce přelet dvoutrupého hloubkaře a jeho rozesmátou černou tvář plnou bílých zubů u „sedmičky“ českobudějovického stavědla při výjezdu vlečky Budvaru. Než se otočil na soupravu, vlečka stála a celá posádka utekla k Snopků zahradě opravdu v olympijském limitu. Unikající pára avizovala dobré zásahy i zde.“ Pokud zde šlo opravdu o dvoutrupý letoun, mohlo se jedna o stroj P-38 14. stíhací skupiny a k útoku tak nejspíš došlo 11. dubna 1945.

22.4.1945 – Zliv

V 8:56 bez varování zaútočila trojice hloubkařů na osobní vlak č.432 jedoucí plnou rychlostí ze Zlivi do Hluboké u kilometrovníku 225.0. Podle svědectví průvodčí Vlasty Hrnečkové byli ve stanicích Číčenice a Dívčice informováni o „nebezpečí hloubkových letců“ (Tieffliegergefahr). Pozorovali proto pozorně oblohu, ale žádné letadlo nezahlédli, v kritický okamžik totiž bránil ve výhledu les. Nejdříve byla letci vyřazena lokomotiva 52 1481 z budějovické výtopny a následně bylo kvůli rychlému pohybu vlaku zasaženo i 7 vagonů. Hned při prvních výstřelech si cestující polehali na zem a zatáhli za záchrannou brzdu. Vlak následně zastavil po asi 300 metrech. Jakmile vlak se zničenou lokomotivou a poškozenými vagony zastavil, lidé utíkali do polí. Při útoku byla usmrcena 65tiletá Anna Seidlová – německá státní příslušnice, pravděpodobně uprchlice. Zraněno bylo také dalších 6 cestujících. Strojvedoucí Vojtěch Poněšický si při výskoku z lokomotivy zlomil nohu. Zraněné ihned začala ošetřovat zdravotní sestra, která také cestovala vlakem a později byli všichni převezeni do budějovické nemocnice. Náhradní vlak přijel do Hluboké v 10:18, ale někteří cestující raději pokračovali pěšky.

25.4.1945 – Dívčice

V tento den mělo dojít ve stanici Dívčice k vyřazení dvou vlaků hloubkaři. O události nemáme více informací.

4.5.1945 – Hluboká

K poslednímu útoku hloubkařů v jižních Čechách došlo 4. května 1945, kdy napadli vlaky ve stanicích Hluboká, Chotýčany, Netolice, Číčenice a Protivín. V Hluboké byl napaden strojový vlak č.93417, jehož lokomotiva byla poškozena.

4.5.1945 – Chotýčany

V 7:55 byl napaden osobní vlak č.930 v chotýčanské stanici. Hloubkaři se nepodařilo lokomotivu zasáhnout, jen způsobil menší škody na vagonech. Při útoku měla být zraněna jedna osoba, ale nic bližšího se k ní nepodařilo zjistit.

p38-lightning.jpg
Lockheed P-38 Lightning

p-47_thunderbolt.jpg

Republic P-47 Thunderbolt

p-51_mustang.jpg

North American P-51 Mustang

Prameny:

  1. Miloslav PECHA a Václav VONDRA; Českobudějovicko v době nacistické okupace a osvobození 1939-1945, České Budějovice 2004.
  2. KOLEKTIV; Činnost letectva nad územím jižních Čech v době 2. světové války; České Budějovice 1995.
  3. www.hloubkari.cz
  4. Erik HIEKE; Ševětínsko a válečná léta 1944-45; In: Výběr č.2 roč.46; 2009.
  5. SOkA Č. Budějovice; Kronika obce Kolný.
  6. SOkA Č. Budějovice; Kronika obce Ševětín.
  7. SOkA Č. Budějovice; Kronika obce Lhotice.
  8. Národní archiv; fond stanice SNB Hluboká nad Vltavou.

Menu
Nejnovější komentáře
    Statistika návštěvnosti

    TOPlist

    coffee canister